söndag 30 augusti 2015

Hållbar tacokväll ÅK 9

Detta är en uppgift som vi har hämtat från Skolverket.
Vi har ändrat lite i uppgiften för att få den att passa våra ramar.
Uppgiften bygger på två lektioner á 100minuter.

TILLFÄLLE 1
Eleverna kommer att arbeta två och två och få en förutbestämd roll som de ska sätta sig in i.
Rollerna är:
Hälsosam - Jag mår bäst när jag äter hälsosamt, tränar lagom mycket och har tid att träffa mina vänner. Maten ska vara bra för miljön och för min ekonomi också.

Miljövän - Alla måste hjälpas åt för att klara miljömålen. Jag tar mitt ansvar och konsumerar hållbart för både människor och miljö. Det är bra för min och andras hälsa och för ekonomin.

Prismedveten - Jag tar reda på fakta och jämför priser innan jag handlar. Det jag köper ska vara prisvärt och ha bra kvalitet. Maten ska vara bra för min och andras hälsa och för miljön.

När eleverna läst in sig på sina roller så ska de sedan välja råvaror och resonera om sina val.
Vid lektionens slut ska uppgiften lämnas in.
TILLFÄLLE 2
Utifrån sina val eleverna gjorde förra lektionen ska de nu tillaga sina måltider. 
När måltiderna är klara fotograferas de för att sedan jämföras. I helgrupp diskuterar vi sedan hur vi tänkt och resonerat. Blev våra måltider som vi hade tänkt? Vad blev bra, vad blev mindre bra? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar