Bedömning ÅK 9

På Guldkrokskolan i Hjo läser man hem- och konsumentkunskap en gång i veckan under en termin när man går i åk 9.
Varje lektion är på 100 minuter.
HKK läser man i halvklass om ca 12-14 elever.

Här kan du läsa kursplanen för HKK i sin helhet på Skolverkets hemsida.

Allt hänger ihop!
Lokal pedagogisk planering i hem- och konsumentkunskap för åk9.
I arbetsområdet ska du utveckla din förmåga att
Mat måltider och hälsa
• Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept.
• Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
• Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.
• Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
• Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
• Hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande.

Konsumtion och ekonomi
• Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller avbetalning och att teckna abonnemang.
• Hushållets ekonomi och att beräkna kostnaden för boende, konsumtion, resor och krediter.
• Konsumenters rättigheter och skyldigheter.
• Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.
• Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
• Jämförelser av produkter utifrån några olika aspekter, till exempel pris och kvalitet.

Miljö och livsstil
• Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.
• Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet.
• Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.
• Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.

Långsiktiga mål enligt kursplanen i HK
Ø planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,
Ø hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och
Ø värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Så här kommer vi att arbeta, ca 15 tillfällen
Du kommer att
• göra värderingsövningar utifrån ekonomiska situationer
• få möjlighet att lära dig att laga olika måltider. Du ska få bedöma måltiderna med tanke på hälsa, ekonomi och miljö (HEM)
• få jämföra priser och innehåll på olika livsmedel
• tillsammans med kamrater testa, jämföra och smaka olika livsmedel och måltider
• lära dig om innehåll i olika livsmedel, t ex tillsatser. Hur olika livsmedel tillagas utifrån (HEM)
• se variationer både när det gäller smak, vanor, pris och produkter
• dokumentera genom att skriva och fotografera.

På Youtube finns flera filmer som tar upp hur vi bedömer HKK, här kommer länkar till två bra filmer. 
Betyg så funkar det!
Bedömning i HKK

Detta måluppfyllelse papper får eleverna fylla i i början av 9an sedan plockar vi fram den under terminens gång och pratar om hur det går. 

Mina mål med Hem- och konsumentkunskap
Namn:                            Klass:
Syfte
Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna ut­vecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet.

Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtio­nens villkor, om sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika pro­blem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.

Genom undervisningen i ämnet hem-och konsumentkunskap ska eleverna samman­fattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,
• hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och
• värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med viss anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet. Därutöver kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas sam­man och anpassas till individuella behov.
Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då enkla resone­mang med viss koppling till konsekvenser för privatekonomi. Eleven kan beskriva och föra enkla resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumen­ter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.

Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekom­mer i ett hem, och gör det med relativt god anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och relativt väl fungerande sätt. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö. Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet. Därutöver kan eleven föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur varierade och balanse­rade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då utvecklade resonemang med relativt god koppling till konsekvenser för privatekonomi. Eleven kan beskriva och föra utvecklade resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtions situationer.
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring konse­kvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.

Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med god anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och väl fungerande sätt. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö. Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet. Därutöver kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då välutvecklade resonemang med god koppling till konsekvenser för privatekonomi. Eleven kan beskri­va och föra välutvecklade resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.

Min målsättning med ämnet är (mål, betyg)…..






För att nå dit behöver jag….


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar