Detta är en grovplanering vilket gör att det kan komma
att ske förändringar under terminens gång.
ÅK 9
1.
Eleven
kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i
ett hem, och gör det med viss anpassning
till aktivitetens krav.
2.
I
arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande
sätt.
3.
Eleven
väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa,
ekonomi och miljö.
4.
Eleven
kan också ge enkla omdömen
om arbetsprocessen och resultatet.
5.
Därutöver
kan eleven föra enkla och till viss delunderbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider
kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
6.
Eleven
gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då enkla resonemang
med viss koppling
till konsekvenser för privatekonomi.
7.
Eleven
kan beskriva och föraenkla resonemang om grundläggande rättigheter och
skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika
konsumtionssituationer.
8.
Eleven
kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser
av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en
hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.
Ca 15
tillfällen á 100 minuter
LEKTION
|
KUNSKAPSKRAV
|
LEKTIONSINNEHÅLL
|
TILLAGA
|
1
|
-
|
Introduktion, genomgång av ämnet och kunskapskraven
|
Äpple efterrätt m vaniljsås
|
2
|
3,6,8
|
Tillsatser - buljong
|
Potatis- och purjolökssoppa
|
3
|
1,2,5,8
|
Tacokväll
Planera utifrån roll
|
|
4
|
1,2,5,8
|
Tacokväll
-
tillaga
|
Taco
|
5
|
1,2,3
|
HEM – valfri kycklingrätt
|
Kyckling
|
6
|
1,2,3
|
HEM – vegetariskt protein
|
Veg protein
|
7
|
6,7,8
1,2,4,6,8
|
INTRO Ung Konsument samt Hållbar lunch
|
|
8
|
1,2,4,6,8
|
Hållbar lunch
-
planering
|
|
9,10
|
HL 1,2,4,6,8
UK 6,7,8
|
Extra lång lektion, 140
minuter
Hållbar lunch – Tillaga enskilt samt resonera
Ung konsument. enskilt arbete, film och uppgifter
|
Hållbar lunch
|
11
|
|
Kompledigt
|
|
12
|
6,7,8
|
Ung konsument film del 2, Kahoot samt prov Carinas
|
|
13
|
1,2,3,4,5
|
Kreativ brödbakning
|
Matbröd
|
14
|
5
|
Olika behov, Fiskburgare för olika personligheter
|
Fiskburgare
|
15
|
Alla?
|
Kockduell
|
|
16
|
|
Utvärdering samt film Historieätarna
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar