Utvärdering

Utvärdering, varför?
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem samt göra det med viss anpassning till aktivitetens krav
Eleven kan hantera, tillaga och förvara livsmedel och redskap med viss anpassning till aktivitetens krav.
Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö (HEM).
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
Eleven väljer tillvägagångssätt och planerar måltider utifrån individuella behov av energi och näring, samt hur måltiden komponeras efter olika behov med viss anpassning till aktivitetens krav.
I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och redskap på ett i huvudsak fungerande och säkert sätt.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider sätt samman och anpassas till individuella behov
Eleven kan beskriva och föra enkla resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer
Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då enkla resonemang med viss koppling till konsekvenserna för privatekonomi
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling

UTVÄRDERING - Här ska du reflektera över din egen insats

1.       Planering av måltiden Jag har varit ansvarsfull för planeringen inför matlagningen. (hur jag deltog i planerandet, hade läst igenom receptet innan tillagning, hur vi la upp arbetsfördelningen, tiden, hur vi bestämde vilka råvaror vi skulle använda osv…
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera vidare…

2.       Arbetsprocessen Jag följde planeringen som vi hade gjort upp..
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera vidare…

3.       Under tillagningen arbetade jag hygieniskt T.ex Hade rent omkring mig, tvättade händerna, hade håret uppsatt, använde förkläden, olika skärbräden osv).
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera vidare…

4.       Val av metoder Jag behärskade matlagningsmetoderna/teknikerna i receptet bra. 
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera vidare…

5.       Resultatet  Måltiden blev som vi hade tänkt oss, vi glömde inga delar.   
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera vidare…

6.       Utifrån hälsoaspekten så blev min måltid Näringsmässigt passade den för den individ jag hade planerat, följde tallriksmodellen, vi tänkte på vilka råvaror vi valde och varför, vi tänkte på att hantera råvarorna så att vi på bästa sätt fick ut så mycket näring som möjligt, kokade grönsaker med lock osv…    
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera vidare…

7.       Utifrån ekonomiskaspekten så blev min måltid Dyr, billigt, vi tänkte på vilka råvaror vi valde och varför, vi tänkte på att hantera råvarorna så att vi på bästa sätt fick ut så mycket som möjligt osv
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera vidare…

8.       Utifrån miljöaspekten så blev min måltid Råvarorna var producerade på bra sätt, närproducerade, säsong, vi tänkte på vilka råvaror vi valde och varför, vi tänkte på att hantera råvarorna så att vi värnar om miljön.
Mindre bra                                                                                            Perfekt

Resonera vidare…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar