Detta är ett arbete som pågår under två tillfällen
Kunskapskraven för tillfälle 1
ÅK 6
Eleven kan medverka i att tillaga enkla måltider
och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden.
|
I arbetet medverkar eleven i att använda redskap
och livsmedel på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
|
Eleven kan medverka i att utföra vardagliga
uppgifter i hemmet och
|
|
Åk 9
Eleven kan medverka i att planera och tillaga
måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden.
|
I arbetet medverkar eleven i att använda
redskap, teknisk utrustning, livsmedel och metoder på ett säkert och
ändamålsenligt sätt.
|
|
Eleven kan medverka i att utföra vardagliga
uppgifter i hemmet
|
|
|
Idag har eleverna i särskolan jobbat med matkultur. Vi pratade allmänt om matkultur och vad det är och sedan tillagade eleverna varsin pizza (deg med bakpulver).
Vi har arbetat med förmågorna att planera och tillaga måltider, använda metoder och utrustning och nästa vecka fortsätter vi med att resonera om varierade och balanserade måltider. Vi ska även väva in konsumentvaror och reklam är tanken.
Kunskapskraven för tillfälle 2
ÅK 6
|
|
Dessutom kan eleven bidra till resonemang om
sambanden mellan mat och hälsa och betydelsen av varierade och balanserade
måltider.
|
|
Eleven kan använda enstaka ämnesspecifika ord,
begrepp och symboler i resonemang om konsumentfrågor och arbetet i hemmet och
i utvärdering av arbetsprocesser.
|
Åk 9
|
|
Dessutom kan eleven bidra till resonemang om
sambanden mellan mat och hälsa och ge något exempel på hur varierade
och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till olika behov.
|
|
Eleven kan också bidra till resonemang om hur
olika konsumtionsval och handlingar i hemmet kan påverka hälsa, miljö och
ekonomi och ge något exempel.
|
Eleven kan använda några ämnesspecifika ord,
begrepp och symboler i resonemang om konsumentfrågor och arbetet i hemmet, i
egna frågor och vid bidrag till omdömen om olika arbetsprocesser.
|
Inför andra tillfället hade jag förberett genom att skriva in receptet för pizzan i dataprogramet prisberäkna.
Under lektionen med eleverna så tittade vi på HÄLSA, EKONOMI och MILJÖ.
Sen fick eleverna själva ändar och byta ut ingredienser och se vad som hände både med pris samt med näringsinnehåll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar