måndag 2 mars 2015

Hållbar lunchen - åk 9

Detta arbeta pågår under tre lektioner.

Vi utgår från skolverkets material Den hållbara lunchen men vi ändrade så att det passade in i vår planering och vår lektionstid. 
Vi använder oss av tre tillfällen x 100 minuter och eleverna arbetar två och två. 

TILLFÄLLE 1
Ska du välja, motivera och planera en lunch för två personer utifrån HEM. 
Använd Prisberäkna för att göra en komplett inköpslista. Titta även på näringssammansättningen i programmet så att du får med alla delar. 
Skriv ut inköpslistan och komplettera om någon information saknas, ex färg på paprika osv. 
Skriv även ut H, E el M efter varje råvara. Du ska motivera varför du valt respektive råvara utifrån HEM. Samt göra en arbetsplan. 

TILLFÄLLE 2
Idag tillagar ni er måltid efter er arbetsplan. Fotografera måltiden och se till att det är rent och snyggt i köket.


TILLFÄLLE 3 
Idag arbetar ni enskilt med frågor som läraren delar ut (från skolverket.se) där ni ska motivera och resonera utifrån ert arbete. 

Uppgift 1a
Motivera dina matval med hänsyn till hälsa

Varför är de matvaror du valt bra med tanke på hälsa? Läs på din beställningslista.
Använd dina kunskaper om mat och hälsa. Skriv och förklara varför du valde de olika matvarorna.
Du ska motivera dina val utifrån minst två, men helst fler, matvaror.

Uppgift 1b
Motivera dina matval med hänsyn till ekonomi
Varför är de matvaror du valt bra med tanke på ekonomi? Läs på din beställningslista.
Använd dina kunskaper om mat och ekonomi. Skriv och förklara varför du valde de olika matvarorna.
Du ska motivera dina val utifrån minst två, men helst fler, matvaror.

Uppgift 1c
Motivera dina matval med hänsyn till miljö
Varför är de matvaror du valt bra med tanke på miljö? Läs på din beställningslista.
Använd dina kunskaper om mat och miljö. Skriv och förklara varför du valde de olika matvarorna.
Du ska motivera dina val utifrån minst två, men helst fler, matvaror.

Uppgift 2a
Dokumentera med bild och med ord.
Fotografera din måltid och sätt in bilden på den här sidan eller rita din måltid.
Beskriv också måltiden med ord

Uppgift 2b
Hur ser det ut på din tallrik när du jämför med tallriksmodellen?

Uppgift 3
Motivera dina matval med hänsyn till hälsa
Tänk igenom hur du fyllde i uppgift 2 b när du jämförde din måltid med tallriksmodellen.
Svara på 3 a eller 3 b.
3 a. Ja, jag behöver förändra min måltid med hänsyn till min egen hälsa
Skriv och resonera om vad du behöver förändra i din måltid och varför du behöver förändra din måltid 
med hänsyn till din egen hälsa. (Tänk på sådana saker som din ålder, om du är pojke eller flicka, 
om du är fysiskt aktiv osv). 
Använd exempel och förklara när du resonerar.

3 b. Nej, jag behöver inte förändra min måltid med hänsyn till min egen hälsa
Skriv och resonera om varför du inte behöver förändra din måltid med hänsyn till din egen hälsa. 
(Tänk på sådana saker som din ålder, om du är pojke eller flicka, om du är fysiskt aktiv osv). 
Använd exempel och förklara när du resonerar.

Uppgift 4
Resonera om avfall och rester med hänsyn till ekonomi och miljö.
Tänk nu på avfall och rester som du fick när du lagade maten och efter det att du hade ätit måltiden. 
Hade du kunnat få mindre avfall och rester?
Svara på 4 a eller 4 b
4 a. Ja, så här hade jag kunnat få mindre avfall och rester
Skriv ditt svar och resonera om avfall och rester som du fick när du lagade maten och efter att du 
hade ätit 
måltiden och vilka konsekvenser detta får för ekonomi och miljö.
Resonera om saker som du gjorde bra och bidrog till mindre avfall och rester. Resonera också och 
så­dant som du hade kunnat göra något annorlunda under arbetets olika delar (dvs. när du planerade 
och tillagade måltiden eller efter måltiden).
4 b. Nej, jag hade inte kunnat få mindre avfall och rester
Skriv ditt svar och resonera om avfall och rester som du fick när du lagade maten och efter att du 
hade ätit måltiden och vilka konsekvenser detta får för ekonomi och miljö.
Resonera om saker som du gjorde bra och bidrog till mindre avfall och rester. Resonera också och 
så­dant som du hade kunnat göra något annorlunda under arbetets olika delar (dvs. när du planerade och tillagade måltiden eller efter måltiden).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar