ÅK 6
1                           Eleven kan tillaga
enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden, och
gör det med viss anpassning
till aktivitetens krav. 
2                           I arbetet kan eleven
använda metoder, livsmedel och redskap på ett i huvudsak fungerande
och säkert sätt. 
3                           Eleven kan också ge enkla omdömen
om arbetsprocessen och resultatet. 
4                           Därutöver kan eleven
föra enkla resonemang
om varierade och balanserade måltider.
5                           Eleven kan föra enkla resonemang
om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt
förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på
miljö och hälsa. 
6                           Dessutom för eleven enkla resonemang om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.
Ca 15 tillfällen á 80 minuter
-         
Följa ett recept, duka och smaka av måltider och
hur du visar omtanke om HEM
-         
Före enkla resonemang om balanserad frukost,
mellanmål, lunch och middag
-         
Använda kökets redskap och utrustning och hur du
kan göra rent i köket och sopsortera i samband med måltiderna
-         
Motivera dina val av livsmedel utifrån pris och
hur livsmedel kan påverka hälsa och miljö
-         
Berätta något om skillnaden mellan reklam och
konsumentinformation på ett livsmedel
-         
Redovisa hur du har arbetat och redovisa vilka
val du gjort både före, under och efter arbetet
LEKTION 
 | 
  
KUNSKAPSKRAV 
 | 
  
LEKTIONSINNEHÅLL 
 | 
  
UPPGIFT 
 | 
 
1 
 | 
  
- 
 | 
  
Introduktion, genomgång av ämnet och kunskapskraven. Elevernas
  förväntningar på ämnet. Arbetsgång – jobba i grupp med olika kamrater- ca 3
  tillfällen. Dela ut läromedlet Smarta Val 
  ( Konsumentverket). Läs s. 3 högt. 
 Vi använder Smarta Val i
  undervisningen och HK- bok som komplement. 
Hygien 
 | 
  
Läxa att diska. Dela ut stencil med arbetsgång. Signatur av
  vårdnadshavare. 
 | 
 
2 
 | 
  
4,5,6 
 | 
  
Återkoppling läxan- diska.  
Smarta val- frukost, läs s. 4-6 
Välj och motivera  flingsorter
  utifrån pris, miljö och hälsa. 
Förbered Kinas musli dagen innan- lägg upp ingredienseran i högar på
  plåt- gå igenom varje ingrediens- vad det är. Ugnsrosta- servera med
  vaniljyoghurt. 
Smarta val- frukost, läs s. 4-6 
Välj och motivera olika sorters flingor utifrån pris, miljö och hälsa 
 | 
  
Uppdrag till nästa tillfälle- tänk på vad du äter oftast till
  frukost. Utgå från byggstenarna s.5- 6 Berätta nästa tillfälle.  
 | 
 
3 
 | 
  
1,2 
 | 
  
Återkoppling, uppdrag frukost 
Genomgång av redskap (kopiera redskapsstencil) 
Gör frukost- koka ägg  
Gör smörgås- grovt bröd 
Säsong: ex frukt äpple höst 
Ex frukt apelsin, våren 
Hygien- var noggrann- läs s 11 tillsammans, rutan  Smart i köket 
Efterarbete: vi tittar särskilt på ordning i lådor, diskhoar, bänkar
  ordentligt rengjorda 
 | 
  |
4 
 | 
  
1,2,3 
 | 
  
Återkoppling förra tillfället 
Hitta en kort film om frukost max 10 min 
Tillaga frukost: havregrynsgröt 
Rårivet äpple, eller äpplemos, russin, tänk säsong-
  närodlat. 
Efterarbetet: ordning i lådor, diskhoar,
  bänkar.  Gå igenom målen ordentligt! 
(Sädesslag s 27. Film ”Här är din mat: Om bröd” 28
  minuter. ) 
 | 
  
Återkoppling redskapsstencil 
 | 
 
5 
 | 
  
1,2,3 
 | 
  
Introduktion mellanmål 
Prata om dagens måltider enligt mall i hk- boken 
Läs s 12 i Smarta Val 
Läs s 13 rutan  ”Sugen på något
  sött” och ”De viktiga mellanmålen” 
Tillaga Smoothie s. 287 hk- bok 
Till 2 personer: 
½ dl bär 
½ dl mjölk 
1 dl yoghurt 
Vispa samman med elvisp 
 | 
  
Utvärdera arbetsprocess, resultat 
 | 
 
6 
 | 
  
1,2,3 
 | 
  
Återkoppling- förra tillfället 
Vi pratar om säsong 
Mellanmål- Polarpizza, tomater, skinka oregano. Om tid finns eleverna
  gör liten sallad till- tänk på estetiken  
Målen- läs s 26 rutan ”Smart i köket” 
Bekanta oss med tallriksmodellen s. 9 
Balans byggstenar – Vad behöver vi 
 | 
  
Idag- Utvärdera planering, arbetsprocess, samarbetet. 
 | 
 
7 
 | 
  
1,2,3,4,5 
 | 
  
Återkoppling- tallriksmodellen 
Smarta Val, s. 24 om hösten läs högt ( VT- läs våren, vintern) 
Tillaga äppelkräm recept i hk bok 
Servera en smörgås till med ost och grönsak 
Metoder- reda koka 
Tydliggör målen, planera samarbeta resultat 
Säsong prata om begreppet. 
(Film Hoppsan Kerstin, 18 min- annat tillfälle) 
 | 
  
Uppdrag i butik till nästa tillfälle- Kopiera halva s 25, fram till
  jämför, värdera 
 | 
 
8 
 | 
  
1,2,3,4,5 
 | 
  
Återkoppling läxan uppdrag i butik 
Läs s 27 ”Brödhistoria”. Titta på spannmålsbilder s 27. 
(Film ”Här är din mat: Om bröd” 28 minuter. ) 
Mellanmål- Metoder baka med bakpulver (kemiskt) 
Baka Scones 
Receptgenomgång 
Gå igenom Smart i köket s. 26 
 | 
  
Återkoppling- uppdrag i butik 
 | 
 
9 
 | 
  
1,2,3 
 | 
  
Återkoppling 
Baka med jäst 
Frallor- 6 st eleverna äter 2/person. Resten fryses till
  sopptillfället. 
Extrakoll på detta idag: hygien, vara noggranna med att skrapa rent
  med degskrapa- ordentligt rengjort från degrester i diskho och bänkar. 
 | 
  
De som inte redovisat uppdraget från förra tillfället- gör detta idag 
 | 
 
10 
 | 
  
1,2,3,4 
 | 
  
Återkoppling- tallriksmodellen s.9 
Prata säsong samt näringsämnen potatis 
Genomgång av dagens praktiska uppgift 
Potatis- och löksoppa hk bok 
Servera med 1 fralla/person 
 | 
  
Utvärdera, miljö, hälsa 
 | 
 
11 
 | 
  
1,2,3,5 
 | 
  
Läs s. 16 överst på sidan och prata om planering varför? 
Läs s. 18 högt I mataffären 
Prata om s. 19 – jämförpris. 
MSC märkning vad det innebär, se bild på märkningen s.21. 
Berätta om fisken kummel som vi ska tillaga 
Maträtt: Pizzafisk, kokt potatis, sallad 
Tänk tallriksmodell 
 | 
  
Utvärdera, miljö, ekonomi 
 | 
 
12 
 | 
  
1,2,3,5 
 | 
  
Återkoppling förra tillfället 
Tillaga köttfärssås spagetti 
Morötter, sallad 
Tallriksmodell s.9 
Smart i köket s. 11 
Läs s. 18 i mataffären 
Arbeta färdigt med uppgifter om jämförpris s. 19. 
Fortsätt besvara frågor på sidan 20. 
Läs ”Handla klimatsmart” 
”Vad är ekologiskt?” 
s.20 
 | 
  
Läs ”Handla klimatsmart” 
”Vad är ekologiskt?” 
s.20 
 | 
 
13 
 | 
  
1,2,3,6 
 | 
  
Återkoppling  
Reklam- gå igenom stencil om hur/vad reklam kan handla om 
Produktplacering i butik. Reklam eller information? Ge exempel – ex.
  information- märkning, reklam- media, butik 
Arbeta i Smarta Val, s. 22-23 
Tillaga amerikanska pannkakor, sylt morötter 
Tallriksmodellen 
 | 
  
Skicka med recept inför matprovet nästa tillfälle, korv stroganoff
  och ris 
 | 
 
14 
 | 
  
Matprov, kunskapskrav: 1,2,3, 4 
Teoriprov, 
5,6 
 | 
  
Hälften lagar mat, hälften har teori 
Tillaga  
Korv stroganoff och ris. Skriv i punktform på tavlan hur man kokar
  ris. Var tydlig med när riset ska sättas på.  
Teori: 
Visa att du kan fokusera i uppgiften och ta instruktioner 
Tallriksmodellen s. 10 
Märken och symboler s. 21 ( små häften) 
Klimatsmart s. 20 
Uppdrag , matord s 11 
Uppdrag, hemmastök s. 16 
Uppdrag sortera s. 30 
 | 
  
Skicka med recept inför matprovet nästa tillfälle, korv gulasch och
  ris 
 | 
 
15 
 | 
  
Matprov, kunskapskrav: 1,2,3, 4 
Teoriprov, 
5,6 
 | 
  
Se ovan 
Tillaga Korv Gulasch, ris 
 | 
  |
16 
 | 
  
1,2 
 | 
  
Lokalvård 
 | 
  |
17 
 | 
  
Betyg 
 | 
  
Avslutningstillfälle, exotisk frukt, kesella vanilj 
 | 
  
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar