Utvärdering,
varför?
Eleven väljer
  tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till
  hälsa, ekonomi och miljö (HEM). 
 | 
 
Eleven kan ge
  enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet.  
 | 
 
Eleven väljer
  tillvägagångssätt och planerar måltider utifrån individuella behov av energi
  och näring, samt hur måltiden komponeras efter olika behov med viss
  anpassning till aktivitetens krav.  
 | 
 
Eleven kan
  föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur varierade och
  balanserade måltider sätt samman och anpassas till individuella behov 
 | 
 
Eleven kan
  beskriva och föra enkla resonemang om grundläggande rättigheter och
  skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika
  konsumtionssituationer  
 | 
 
Eleven gör
  jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då enkla resonemang
  med viss koppling till konsekvenserna för privatekonomi 
 | 
 
Eleven kan
  föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av
  olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en
  hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling 
 | 
 
UTVÄRDERING - Här
ska du reflektera över din egen insats
1.      
Planering
av
måltiden Jag har varit
ansvarsfull för planeringen inför matlagningen. (hur jag deltog i planerandet,
hade läst igenom receptet innan tillagning, hur vi la upp arbetsfördelningen,
tiden, hur vi bestämde vilka råvaror vi skulle använda osv…
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera
vidare… 
2.      
Arbetsprocessen Jag följde planeringen som
vi hade gjort upp..
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera
vidare… 
3.       Under
tillagningen arbetade jag hygieniskt T.ex Hade rent
omkring mig, tvättade händerna, hade håret uppsatt, använde förkläden, olika
skärbräden osv).
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera vidare…
4.       Val
av metoder Jag behärskade
matlagningsmetoderna/teknikerna i receptet bra.  
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera
vidare…
5.       Resultatet
 Måltiden blev som vi hade tänkt oss, vi glömde inga
delar.   
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera
vidare…
6.       Utifrån
hälsoaspekten så blev min måltid Näringsmässigt passade den
för den individ jag hade planerat, följde tallriksmodellen, vi tänkte på vilka
råvaror vi valde och varför, vi tänkte på att hantera råvarorna så att vi på
bästa sätt fick ut så mycket näring som möjligt, kokade grönsaker med lock osv…
   
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera
vidare…
7.       Utifrån
ekonomiskaspekten så blev min måltid
Dyr,
billigt, vi tänkte på vilka råvaror vi valde och varför, vi tänkte på att
hantera råvarorna så att vi på bästa sätt fick ut så mycket som möjligt osv
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera
vidare…
8.       Utifrån
miljöaspekten så blev min måltid Råvarorna var producerade
på bra sätt, närproducerade, säsong, vi tänkte på vilka råvaror vi valde och
varför, vi tänkte på att hantera råvarorna så att vi värnar om miljön.
Mindre bra                                                                                            Perfekt
Resonera
vidare…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar