Plan Särskolan

Detta är en grovplanering vilket gör att det kan komma
att ske förändringar 
under terminens gång. 

SÄR 1-6

1.     Eleven kan medverka i att tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden.

2.     I arbetet medverkar eleven i att använda redskap och livsmedel på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

3.     Dessutom kan eleven bidra till resonemang om sambanden mellan mat och hälsa och betydelsen av varierade och balanserade måltider.

4.     Eleven kan medverka i att utföra vardagliga uppgifter i hemmet och anger egna förslag till lösningar på enkla praktiska problem.

5.     Eleven kan också bidra till resonemang om konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet.

6.     Eleven kan använda enstaka ämnesspecifika ord, begrepp och symboler i resonemang om konsumentfrågor och arbetet i hemmet och i utvärdering av arbetsprocesser.

SÄR 7-9

7.     Eleven kan medverka i att planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden.

8.     I arbetet medverkar eleven i att använda redskap, teknisk utrustning, livsmedel och metoder på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

9.     Dessutom kan eleven bidra till resonemang om sambanden mellan mat och hälsa och ge något exempel på hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till olika behov.

10.   Eleven kan medverka i att utföra vardagliga uppgifter i hemmet och anger egna förslag till lösningar på praktiska problem.

11.   Eleven kan också bidra till resonemang om hur olika konsumtionsval och handlingar i hemmet kan påverka hälsa, miljö och ekonomi och ge något exempel.

12.   Eleven kan använda några ämnesspecifika ord, begrepp och symboler i resonemang om konsumentfrågor och arbetet i hemmet, i egna frågor och vid bidrag till omdömen om olika arbetsprocesser.

  

LEKTION
KUNSKAPSKRAV
LEKTIONSINNEHÅLL
PRAKTIK/TEORI
UPPGIFT
1
-
Introduktion, genomgång av ämnet och kunskapskraven. Arbetssätt, hygien.
Råkost med dipsås
Läxa att diska
2
1,2,3,4
7,8,9,10
Hur ska man äta?
Repetition att diska
Smarta val – Frukost 3-7
Hallonsmoothies
FILM ”Äta bör man” 11 min
Var med och gör en frukost hemma.
3
1,2,3,4,5
7,8,9,10,11
Smarta val – Frukost
Tillaga en frukost
Välj och motivera en flingsorter utifrån pris, miljö och hälsa
Yoghurt och müsli.
Smörgås och juice.
Vara med och laga frukost hemma.
4
2,6
8,12
Redskap och säsong                 i Smarta val s 27
Film om säsong
Redskapsmemory mm
Smaktest: Äpplen

5
1,2
7,8
Säsong- frukt och bär
FILM Klipp från filmen ”Här är din mat – om bröd)
Äpplekräm (bra mellanmål)

6
3,4,5,6
9,10,11,12
Säsong – spannmål
Titta på olika sädesslag och fylla
Smarta val
Ord och Begrepp s 11
Titta på olika mjölsorter. Vad kostar det att baka eget bröd mot att köpa?

7
1,2,3,4,5
7,8,9,10,11
Genomgång av jäsning och recept
Baka bröd, äta ett och spara ett

9
3,5,6
9,11,12
Tallriksmodellen
Varför behöver vi äta? Rita av eleverna och fyll på med näringsämnen.
FILM

10
1,2,3,5
7,8,9,11
Smarta val - lunch
Steka hamburgare

11
6
12
Märkningar vad betyder det?
Film om olika märkningar

12
1,2
7,8
Baka pepparkakor
praktik

13
2,4
8,10
Vad är en tradition?
Vi bygger ihop ett pepparkakshus
Film ”Jul i bullerbyn”

14
1,2
7,8
Vi lagar en jultallrik
Jul

15
1,4,5,6
7,10,11,12
Återvinning, smarta val s 30
Tömma återvinning skåpet
Film sopfilmen samt sortera sopor - spel


Vårterminens plan kommer inom kort. 

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag blev så glad då jag hittade din planering här!
    Med vänlig hälsning, Monica

    SvaraRadera