Detta är en grovplanering vilket gör att det kan komma
att ske förändringar under terminens gång. 
ÅK 8
1.    
Eleven
kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i
ett hem, och gör det med viss anpassning
till aktivitetens krav. 
2.    
I
arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande
sätt. 
3.    
Eleven
väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa,
ekonomi och miljö. 
4.    
Eleven
kan också ge enkla omdömen
om arbetsprocessen och resultatet. 
5.    
Därutöver
kan eleven föra enkla och till viss delunderbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider
kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
6.    
Eleven
gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då enkla resonemang
med viss koppling
till konsekvenser för privatekonomi. 
7.    
Eleven
kan beskriva och föraenkla resonemang om grundläggande rättigheter och
skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika
konsumtionssituationer.
8.    
Eleven
kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser
av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en
hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.
Ca 30
tillfällen á 110 minuter
HÖSTTERMINEN| 
   
LEK. 
 | 
  
   
KUNSKAPSKRAV 
 | 
  
   
INNEHÅLL 
 | 
  
   
TILLAGA 
 | 
  
   
UPPGIFT 
 | 
 
| 
   
HT 1 
 | 
  
   
- 
 | 
  
   
Introduktion,
  genomgång av ämnet och kunskapskraven 
 | 
  
   
Äppeltest 
 | 
  
   
Läxa att
  diska 
 | 
 
| 
   
2 
 | 
  
   
3,8 
 | 
  
   
Säsong -
  HEM 
 | 
  
   
Wokade
  grönsaker/rotfrukter 
 | 
  
   
Utvärdera 
 | 
 
| 
   
3 
 | 
  
   
3,8 
 | 
  
   
Planera en
  måltid efter säsong samt hygien - Livsmedelskunskap Potatis 
 | 
  
   
Rårakor 
 | 
  
   
Läxa s.
  6-9 
 | 
 
| 
   
4 
 | 
  
   
3,6,7,8 
 | 
  
   
Värdera
  vad vi äter - PIZZA 
 | 
  
   
Provsmak
  av pizzor 
 | 
  
   | 
 
| 
   
5 
 | 
  
   
1,4 
 | 
  
   
Hållbar
  utveckling, Sopor – återvinning, HEM 
 | 
  
   
Äppelkräm 
 | 
  
   
Att skriva
  ett omdöme om arbetsprocessen och resultat  
 | 
 
| 
   
6 
 | 
  
   
5 
 | 
  
   
Hälsa –
  näringslära 
Näringsämnen,
  tallriksmodellen, varför ska vi äta? Titta på olika tallrikar och
  individuella behov. (Stödanteckningar till bloggen). 
FILM:
  Vägen till en balanserad kost 
 | 
  
   
Pastagratäng 
 | 
  
   
Läs s 4-9
  samt 16-17 
 | 
 
| 
   
7 
 | 
  
   
1,2,3,4,5,6 
 | 
  
   
Energigivande
  näringsämnen 
S 22-26.
  Carina PP 
FILM: Vår
  söta vardag 
Film om
  hur man gör falafel 
 | 
  
   
Vegetarisk
  protein 
Falafel 
 | 
  
   
18-22 
 | 
 
| 
   
8 
 | 
  
   
1,2,3,4,5,6 
 | 
  
   
Icke
  energigivande näringsämnen 
FILM:
  Maten och livet 
 | 
  
   
Ugnsrostad
  rotfruktspytt, kryddiga korvar. 
 | 
  
   
23-27 
 | 
 
| 
   
9 
 | 
  
   | 
  
   
Prov 
 | 
  
   | 
  
   | 
 
| 
   
10 
 | 
  
   
1,2 
 | 
  
   
Matlagningsmetod:
  Baka – sädesslag säsong 
 | 
  
   
Grova
  tekakor 
 | 
  
   
Läs s 6-9,
  50-51 samt s 33. 
 | 
 
| 
   
11 
 | 
  
   
1,2 
 | 
  
   
Fortsättning:
  BAKA 
 | 
  
   
Kanelbullar 
 | 
  
   | 
 
| 
   
12 
 | 
  
   
2,8 
 | 
  
   
Livsmedelskunskap
  Fågel 
 | 
  
   
Kycklingwok 
 | 
  
   | 
 
| 
   
13 
 | 
  
   
2,4 
 | 
  
   
Matlagningsmodell:
  steka köttbullar 
 | 
  
   
Köttbullar
  med kokt potatis och sås 
 | 
  
   | 
 
| 
   
14 
 | 
  
   
1,2 
 | 
  
   
Traditioner 
 | 
  
   
Julbak 
 | 
  
   | 
 
| 
   
15 
 | 
  
   
1,6,8 
 | 
  
   
Traditioner 
 | 
  
   
Julmat 
 | 
  
   | 
 
ändra bakgrunden på eran blogg, det är svårt att läsa och man ser knappt någonting.
SvaraRadera