Plan åk 8

Detta är en grovplanering vilket gör att det kan komma
att ske förändringar 
under terminens gång. 

ÅK 8

1.     Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med viss anpassning till aktivitetens krav.
2.     I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
3.     Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.
4.     Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
5.     Därutöver kan eleven föra enkla och till viss delunderbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
6.     Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då enkla resonemang med viss koppling till konsekvenser för privatekonomi.
7.     Eleven kan beskriva och föraenkla resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
8.     Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.

Ca 30 tillfällen á 110 minuter
HÖSTTERMINEN
LEK.
KUNSKAPSKRAV
INNEHÅLL
TILLAGA
UPPGIFT
HT 1
-
Introduktion, genomgång av ämnet och kunskapskraven
Äppeltest
Läxa att diska
2
3,8
Säsong - HEM
Wokade grönsaker/rotfrukter
Utvärdera
3
3,8
Planera en måltid efter säsong samt hygien - Livsmedelskunskap Potatis
Rårakor
Läxa s. 6-9
4
3,6,7,8
Värdera vad vi äter - PIZZA
Provsmak av pizzor

5
1,4
Hållbar utveckling, Sopor – återvinning, HEM
Äppelkräm
Att skriva ett omdöme om arbetsprocessen och resultat 
6
5
Hälsa – näringslära
Näringsämnen, tallriksmodellen, varför ska vi äta? Titta på olika tallrikar och individuella behov. (Stödanteckningar till bloggen).
FILM: Vägen till en balanserad kost
Pastagratäng
Läs s 4-9 samt 16-17
7
1,2,3,4,5,6
Energigivande näringsämnen
S 22-26. Carina PP
FILM: Vår söta vardag
Film om hur man gör falafel
Vegetarisk protein
Falafel
18-22
8
1,2,3,4,5,6
Icke energigivande näringsämnen
FILM: Maten och livet
Ugnsrostad rotfruktspytt, kryddiga korvar.

23-27
9

Prov


10
1,2
Matlagningsmetod: Baka – sädesslag säsong
Grova tekakor
Läs s 6-9, 50-51 samt s 33.
11
1,2
Fortsättning: BAKA
Kanelbullar

12
2,8
Livsmedelskunskap Fågel
Kycklingwok

13
2,4
Matlagningsmodell: steka köttbullar
Köttbullar med kokt potatis och sås

14
1,2
Traditioner
Julbak

15
1,6,8
Traditioner
Julmat



1 kommentar:

  1. ändra bakgrunden på eran blogg, det är svårt att läsa och man ser knappt någonting.

    SvaraRadera